OKRESNÍ KOLO OLYMPIÁDY V ČESKÉM JAZYCE
Přidal/a admin dne January 24 2020 11:45:49

ZŠ Krouna - Každým rokem naše škola vysílá žáky na okresní olympiády z českého jazyka, dějepisu, dříve také z anglického jazyka. Je to příležitost k tomu, aby se nejlepší žáci mohli realizovat a ukázat, jak jsou na tom v porovnání s ostatními školami v okrese. Umístění žáků jsou v průběhu těch let různá, závisí na schopnostech jednotlivých žáků,  z devátého a osmého ročníku.

 

V úterý 21. ledna 2020 proběhlo v Domově dětí a mládeže v Chrudimi okresní kolo olympiády z českého jazyka. Nejdříve však na naší škole proběhlo místní kolo, kterého se zúčastnilo 15 žáků z 9., 8. a 7. třídy. Zadání má dvě části: gramatickou a slohovou. Především ale slohová část nejvíce ukáže, jakým způsobem umí žák nebo žákyně svůj mateřský jazyk používat. Bodové ohodnocení všech účastníků bylo podobné, všichni úspěšně doplnili odpovědi jazykové části. Do okresního kola byli nominováni nakonec A. Bartošová a T. Broulík.

 

Tomáš se v okresním kole umístil na krásném 9. místě a Aneta na pěkném 18. místě, celkem z 29 žáků. Gratulujeme a děkujeme za reprezentaci naší školy!

 

Oba dva žáci mají něco společného, jsou dobrými čtenáři, rádi a často vezmou knihu do ruky. Tomáš například v současnosti četl všechny knihy J. Verna, které, jak víte, nejsou o málo stránkách. A ejhle, ono se mu to začíná vyplácet. Získává spoustu poznatků o zemích, fauně a flóře, o způsobu života na různých kontinentech v různých historických období apod. V rámci dobrodružného příběhu do sebe dostává ohromné množství slov, protože se do konce příběhu, kdy hrdinové knihy překonávají další a další překážky, musí pročíst. A je to jen jeho hrdina a jeho krajina a prostředí, vše se vlastně odehrává díky jeho představivosti a fantazií své obrazy dotváří. A tak se stane, že on existuje v tom čase, na tom místě a je to on, kdo překonává všechny nástrahy. Řeknete si: krásné ... A příště si vezmete zase knihu do ruky. Ani Tomáš, ani Aneta pak nemají problém vytvořit vlastní příběhy, sdělit vlastní názory na jakékoli téma, protože přirozeně pochopili, jak jsou příběhy konstruovány. Mají také před sebou neustále spisovnou formu jazyka, posilují pravopis.

 

Obecně však platí, že schopnost porozumět českým slovům, porozumět obsahu slov a vět u našich dětí upadá. Většina se musí ke čtení nutit, doma nepracují s učebnicemi, i když se jednotlivá nakladatelství předhánějí v tom, aby byly učebnice lákavé. "Proč číst", řeknou, "všechno je na googlu." A tak mozek není potřeba, klidně může být odložen, protože já právě hraji hru na PC. Kolikrát? Tolikrát, kolikrát to jenom během dne (noci!) jde. Tito žáci budou mít také jednou děti. Raději nemyslet, kam až to může zajít.

 

Výsledková listina ke stažení

 

Mgr. Beniačová Lenka

 

Kušta Michal